Zaza Shatirishvili and Paul Manning – Why are the Dolls Laughing? Tbilisi Culture between “High Art” and Socialist Labor.

შუა 1990-იან წლებში თბილისში ორი განსაკუთრებული სამხატვრო გამოფენა მოეწყო. ერთს ერქვა “ჩემი თოჯინები”, ხოლო მეორის სახელწოდების გახსენება ვერავინ შეძლო. რაც არის განსაკუთრებული ამ გამოფენებში, არის ის, რომ ისინი ქართველი ხელოვანების და ინტელექტუალების მიერ შექმნილი თოჯინების გამოფენებია. თოჯინებს ეს გამოფენები რამდენიმე კუთხით ასახავს პოსტსოციალიზმის დროს ქართული ქალაქური ცხოვრების მზარდ ანტიმონიებს.რა შეიძლება იყოს არადისონანსური, ვიდრე შუა 1990-იანების თბილისის ყოველდღიური ცხოვრების ულმობელი რეალობა, ომის პერიოდი, ქაოსი, სიღარიბე, სიბნელე და თოჯინის ბედნიერი საბავშვო ფიგურა?

Shatirishvili, Z., and Manning, P. (2011). “Why are the Dolls Laughing? Tbilisi between Intelligentsia Culture and Socialist Labour”. Caucasus Paradigms: Anthropologies, Histories, and the Making of a World Area,edited by Bruce Grant & Lale Yalçın-Heckmann. Halle Studies in the Anthropology of Eurasia 13. Berlin: LIT Verlag

See on Academia.edu

Filed in: აკადემიური სტატიები, ანთროპოლოგია, საზოგადოება Tags: , , , ,

You might like:

Paul Manning – Love, Khevsur Style: The Romance of the Mountains and Mountaineer Romance in Georgian Ethnography Paul Manning – Love, Khevsur Style: The Romance of the Mountains and Mountaineer Romance in Georgian Ethnography
(English) Paul Manning and Zaza Shatirishvili – The Exotocism and Eroticism of the City: The “Kinto” and his City (English) Paul Manning and Zaza Shatirishvili – The Exotocism and Eroticism of the City: The “Kinto” and his City
Florian Mühlfried – Celebrating Identities in Post-Soviet Georgia Florian Mühlfried – Celebrating Identities in Post-Soviet Georgia

Leave a Reply

Submit Comment

© 2017 Georgica. All rights reserved. XHTML / CSS Valid.
Proudly designed by Theme Junkie.