Antony Eastmond – Royal Imagery in Medieval GeorgiaAntony Eastmond – Royal Imagery in Medieval Georgia

Medieval Georgia, in the Caucasus, produced a wealth of monuments to its rulers, of which little is known outside the former Soviet Union. This book is the first of its kind to examine the development of royal imagery in Georgia between the ninth and thirteenth centuries. Positioned between the Christian and Islamic worlds, Georgia provides an excellent case study for the investigation of issues regarding the relationship between art and power and the transmission of ideas between East and West. Byzantine, Persian, Armenian, Turkic, and local traditions are shown to have influenced the image of power promoted by the Georgian rulers, and Eastmond bases his study on fine examples ranging from high-relief stone carvings to sophisticated wall-painting cycles.

Initially, the book traces the production and interpretation of royal imagery over five centuries, from the revival of the Georgian monarchy in the ninth century to its culmination in the reign of Queen Tamar (1184–1213) on the eve of the Mongolian invasions. Eastmond highlights the ways in which the details and settings of each image of a ruler were very carefully designed to impress different audiences, allowing for the coexistence of contradictory portrayals.

Specifically, the book concentrates on the five surviving images of Queen Tamar. These portraits provide untapped evidence of the ways in which artistic traditions were transformed by the need to legitimize the accession of a woman to power. Eastmond also challenges the typically held view that the role of patronage in the functioning and development of royal imagery was centrally controlled. He proposes instead that it was manipulated by members of the court to promote both local and royal interests.

Royal Imagery in Medieval Georgia introduces a rarely seen body of important works and provides a model of interpretation that can be applied to the study of royal art elsewhere in the Byzantine and Western medieval worlds. It is the first detailed English-language study of this material.

Eastmond, A. (2010). Royal Imagery in Medieval Georgia. Penn State Press.

See on books.google.com, Review (Lynn Jones, The Medieval Review)

კავკასიაში მდებარე შუა საუკუნეების საქართველომ შექმნა საკუთარი მმართველების უამრავი მონუმენტი, რომლის შესახებ ნაკლებადაა ცნობილი ყოფილი საბჭოთა კავშირის გარეთ. ეს წიგნი პირველად იკვლევს საქართველოში სამეფო გამოსახულებების განვითარებას მეცხრე და მეცამეტე საუკუნეებს შორის. ქრისტიანულ და ისლამურ სამყაროებს შორის მდებარეობით, საქართველო იძლევა შესანიშნავ ქეიზ სთადის ისეთი საკითხების შესასწავლად, როგორიცაა ხელოვნებისა და ძალაუფლების ურთიერთობა ან აღმოსავლეთსა და დასავლეთს შორის იდეების მიმოცვლა. წიგნში ბიზანტიური, სპარსული, სომხური, თურქული და ადგილობრივი ტრადიციები ნაჩვენებია, როგორც გავლენის მომხდენი ქართველი მმართველების მიერ გავრცელებულ ძალაუფლების გამოსახულებაზე. ისტმონდი აფუძნებს მის კვლევას მშვენიერ მაგალითებზე მაღალ-რელიეფური ქვის ჩუქურთმებიდან რთული კედლის მხატვრობის ციკლების ჩათვლით.

თავდაპირველად, წიგნი მიუყვება ხუთ საუკუნეზე მეტ ხანი სამეფო გამოსახულებების წარმოებასა და ინტერპრეტაციას, მეცხრე საუკუნეში ქართული მონარქიის აღდგენიდან მონღოლების შემოსევების წინ მის კულმინაციამდე თამარის მეფობის (1184-1213) დროს. ისტმონდი გამოყოფს საშუალებებს, რომლითაც მმართველის თითოეული გამოსახულების დეტალები და ფონი იყო ძალიან ფრთხილად შედგენილი განსხვავებულ აუდიტორიაზე შთაბეჭდილების მოსახდენად.

წიგნი განსაკუთრებით კონცენტრირდება თამარ მეფის ხუთ მოღწეულ გამოსახულებაზე.  ეს პორტრეტები იძლევა ხელუხლებელ მტკიცებულებას იმ საშუალებების, რომლითაც სამხატვრო ტრადიციები გარდაიქმნა ქალის ხელისუფლებაში აღზევების ლეგიტიმაზიციის საჭიროების მიხედვით. ისტმონდი ეჭვქვეშ აყენებს ტრადიციულ შეხედულებას, სამეფო გამოსახულებების განვითარებაში პატრონაჟის როლის ცენტრალურად მართვის შესახებ. ამის ნაცვლად, ის ვარაუდობს სამეფო კარის წევრების მიერ მანიპულირებას ლოკალური და სამეფო ინტერესების გასავრცელებლად.

სამეფო გამოსახულებები შუა საუკუნეების საქართველოში წარადგენს მნიშვნელოვანი ნამუშევრების იშვიათად ნანახ ერთობლიობას და იძლევა ინტერპრეტაციის მოდელს, რომელიც შეიძლება გამოყენებულ იქნეს ბიზანტიური და დასავლური მედიევალური სამყაროების სამეფო მხატვრობის შესასწავლად. ეს არის ამ მატერიალის პირველი ინგლისურენოვანი დეტალური კვლევა.

Eastmond, A. (2010). Royal Imagery in Medieval Georgia. Penn State Press.

ნახეთ books.google.com-ზე; რეცენზია (Lynn Jones, The Medieval Review)

 

Filed in: Books and Reviews, History Tags: , ,

You might like:

Robert P. Blake, Georgian Secular Literature: Epic, Romance, and Lyric (1100-1800) Robert P. Blake, Georgian Secular Literature: Epic, Romance, and Lyric (1100-1800)
Zurab Avalishvili – T’eimuraz and his poem: The Martyrdom of Queen K’et’evan Zurab Avalishvili – T’eimuraz and his poem: The Martyrdom of Queen K’et’evan
<!--:en-->Stephen Rapp – The Sasanian World Through Georgian Eyes: Caucasia and the Iranian Commonwealth in Late Antique Georgian Literature<!--:--><!--:ka-->Stephen Rapp – The Sasanian World Through Georgian Eyes: Caucasia and the Iranian Commonwealth in Late Antique Georgian Literature<!--:--> Stephen Rapp – The Sasanian World Through Georgian Eyes: Caucasia and the Iranian Commonwealth in Late Antique Georgian LiteratureStephen Rapp – The Sasanian World Through Georgian Eyes: Caucasia and the Iranian Commonwealth in Late Antique Georgian Literature
<!--:en-->Stephen Rapp – Studies in Medieval Georgian Historiography: Early Texts and Eurasian Contexts<!--:--><!--:ka-->Stephen Rapp – Studies in Medieval Georgian Historiography: Early Texts and Eurasian Contexts<!--:--> Stephen Rapp – Studies in Medieval Georgian Historiography: Early Texts and Eurasian ContextsStephen Rapp – Studies in Medieval Georgian Historiography: Early Texts and Eurasian Contexts

Leave a Reply

Submit Comment
© 2019 Georgica. All rights reserved. XHTML / CSS Valid.
Proudly designed by Theme Junkie.